دانشجو: جواد شکوهیان
استاد راهنما: دکتر فضل الله زارعپور نصیر آبادی
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
چکیده: بررسی فرهنگ سازمانی به عنوان یک منبع جمع آوری اطلاعات مدیران را قادر می سازد تا بتوانند: اولا بخش ها یا گروه های کاری را با یکدیگر مقایسه نمایند ثانیا مسایل را اولویت بندی کنند و ثالثا ادراکات و انتظارات کارکنان را شناسایی نمایند تا بدین وسیله بتوانندشکاف بین وضع موجود و مطلوب را بهبود بخشند. در این پژوهش برای شناخت فرهنگ سازمانی سازمان های جهادی در دوران دفاع مقدس با استفااده از مدل دنیسون که مدلی به نسبت جدید و کامل است مورد استفاده قرار گرفته است. این مدل که توسط دنیسون و در پی مطالعات فراوان ایشان طراحی شده است فرهنگ سازمانی را بر اساس چهار بعد یعنی درگیر شدن در کار سازگاری انطباق پذیری و ماموریت مورد ارزیابی قرار می دهد. برای ارزیابی هر یک از ابعاد مذکور سه شاخص در نظر گرفته شده است. جامعه مورد مطالعه فعالان سازمان های جهادی در دوران دفاع مقدس است که 107 نفر از آنان به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفته اند. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه 60 سوالی مدل دنیسون استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که فرهنگ سازمان های جهادی در تمام ابعاد چهار گانه در حد متوسط و بالاتر از آن قرار گرفته داشته با این وجود در برخی از شاخص ها از جمله مشتری گرایی و توسعه قابلیت ها نیازمند بهبود خواهد بود.
کلمات کلیدی: جنگ ایران و عراق- سازمان جهادی - دوران دفاع مقدس - فرهنگ سازمانی ـ ابعاد فرهنگ ـ مدل دنیسون
محل نگهداری: کتابخانه تخصصی دفاع مقدس واقع در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس به آدرس خیابان شهید مطهری خ میرعماد نبش کوچه یکم طبقه همکف/ تلفن: 88541450