نوع مقاله: علمی ترویجی
مولفان: مهدی مرتضوی، فضل اله زارع پور نصیرآبادی
چکیده: فرهنگ سازمانی به مثابه شخصیت یک سازمان؛ تاثیر بسزایی در موفقیت یا عدم موفقیت آن دارد. از این رو مطالعات متعددی در زمینه شناسایی فرهنگ سازمان ها صورت گرفته است. این گونه مطالعات را می توان در دو گروه مطالعات گونه شناسی فرهنگ و شدت سنجی (شناسایی قوت و ضعف فرهنگ) دسته بندی کرد. جهاد به عنوان یک پدیده که بار فرهنگی در مکتب اسلام دارد، آنگاه که به عنوان صفت نوع خاصی از سازمان به کار می رود، فرهنگ سازمانی را تحت تاثیر قرار می دهد. این فرهنگ که می توان آن را فرهنگ جهادی نامید، نیز به نوبه خود تاثیر قابل ملاحظه ای بر مدیریت آن سازمان دارد. با توجه به این تاثیر و تاثرها، ارائه الگوی مناسب سنجش فرهنگ جهادی می تواند به اتخاذ روش مدیریتی مناسب یاری برساند. از این رو در این مقاله ضمن اشاره به مبانی علمی و با بهره گیری از مدل سنجش فرهنگ رابینز، به تبیین فرهنگ سازمانی جهادی به عنوان عامل کلیدی مدیریت جهادی پرداخته شده است.
کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی، مدیریت جهادی، سازمان
منبع: فصلنامه مهندسی فرهنگی ، سال هفتم، شماره 71-72، صص 100-114