نوع مقاله: علمی پژوهشی
مولفان: حسین خصاف مفرد، محسن باقری نصرآبادی
چکیده: بهدلیل آنکه جنگ هستی یک ملت را تهدید میکند، در جوامع مختلف همواره باعث بازتولید افقهای دانشی جدید در آن جامعه شده است، از جمله میتوان به دانش مدیریت اشاره کرد. از دیگر سو، فرهنگ سازمانی حاکم بر سازمان را میتوان از عوامل اصلی موفقیت یا شکست آن برشمرد. در این نوشتار با مطالعه و بررسی فرهنگ تشکیلاتی حاکم بر رزمندگان کشور در دوران دفاع مقدس و تجزیه و تحلیل آن، به الگویی از فرهنگ سازمانی مطلوب برای سازمانهای ایرانی با الگوگیری از مدل سهسطحی ادگار شاین دست مییابیم. روش تحقیق در این پژوهش، تحلیل مقوله های حاصل از مطالعة کتابخانه ای و اسناد و نیز مصاحبه های عمیق انجامگرفته بوده است. نتایج نشان داد الگوی فرهنگ سازمانی جهادی در مبنایی ترین سطح خود، یعنی سطح باورها، مفروضات و ارزشهای غایی، میتواند در همة دوره ها منشأ تحول و پیشرفت سازمانهای کشور باشد، هر چند در سطح نمودها، مصنوعات و ارزشهای ابزاری به اقتضای هدف و نوع سازمان متفاوت است.
کلمات کلیدی: ارزشها، باورها، فرهنگ جهادی، مدل سهسطحی شاین، نمودهای سازمانی، دفاع مقدس
منبع: فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 14، شماره 1، بهار 1395، صفحه 27-46